2015, Aralık 2015

Türk Basın tarihi ve Kıbrıs’ta Devri Alem

Basın, Yayın ve medya tarihi. Türkiye’de medya tarihi çok eskilere dayanmakta. Osmanlı’da ilk matbaanın Endülüslü Müslümanlar tarafından Endülüs’ten çıkartılan Müslümanlar tarafından İstanbul’da kurulduğunu biliyoruz. Gazeteciliğin tarihi ise 1800’lü yıllarda başlar. Osmanlı’nın birçok noktasında gazete çıkar. Türkiye Cumhuriyeti tarihinde de basının çok ayrı bir yeri vardır. İradeyi Milliye Gazetesi daha sonra Ulus adını alacak olan gazete Türk Basın tarihinin kilometre taşıdır. Kuvayı Milliye ve Milli Mücadeleyi destekleyen Anadolu basınıdır. Bugün Anadolu’nun birçok yerinde 90 yıllık gazeteler bulunmaktadır. Ben ise gazetecilik tarihinin son 40 yılının adeta canlı tanığıyım diye düşünüyorum.
İLK KALEMİ TRABZON’DA ELİME ALDIM
İlk kalemi elime 1975 yılında Trabzon’da daha eğitim yıllarında almıştık. Zaman hızla akıp geçti. Bugün 2015. 40 yıl geçti. 40 yıl içerisinde Türk basın tarihinin nereden nereye geldiğini en iyi şekilde bilmeye çalışan bir gazeteciyim. 1975 yılında dönemin o zaman ki Sabah Gazeteci ve Ufuk Dergisi’ne Trabzon’dan yazılar yazıyordum. Sonra Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Seyir, Hidrografi ve Oşinografi Daire Başkanlığı’nda Genel Sekreterlik ve Medya biriminde askerlik görevini yaptım. O dönem başta TRT olmak üzere ünlü ve büyük gazetelerin idarehanelerini gidip gelme suretiyle dokümanlar getirip, götürüyorduk. Zira Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Seyir Hidrografi ve Oşinografi Daire Başkanlığı’nda bilimsel toplantılar organize ediliyordu. Bizde orada bir er olarak o dönemin Cumhuriyet Gazetesi’nin anlı şanlı yazarlarından birisi olan Deniz Som ile birlikte aynı birimde çalışıyorduk. Dönem sıkı yönetim dönemiydi. O dönem medya ile biraz daha yakından tanışmıştık.
Sonra Gebze’ye gelerek 1982 yılında Uyanış Gazetesi’nde bir köşe yazarı olarak gazeteciliğe başlamamız, 1985 yılında Gebze Gazetesi’ni kurmamız, ardından günlük gazete, sarı basın kartı ve sonra da belgeselcilik… Zaman hızla gelip geçti. Bu meslek içerisinde de medya örgütlerine yakın ilgi duymaktaydık. İlk kez merkezi Ankara’da bulunan Anadolu Basın Birliği genel üyeliğine seçilmiştim. Sonra Türkiye Gazeteciler Cemiyeti üyesi, Basın Konseyi Üyesi ve Kocaeli Gazeteciler Cemiyeti’nin kuruluşuna öncülük etmiş, son olarak da Avrasya Radyo Televizyoncular Birliği Genel Başkanı olarak bu görevlere devam ettim.
KURULUŞUNA İMZA ATTIK
1996 yılında Türkiye’nin birçok bölgesindeki gazeteciler cemiyeti, dernekler ve birliklerin Aksaray’da ki toplantısına, bugün adı Türkiye Gazeteciler Federasyonu’nun kuruluş bildirgesine Avrasya Radyo, Gazete ve Televizyon Yayıncıları Derneği olarak imza atmıştık. Avrasya Radyo, Gazete ve Televizyon Yayıncıları Derneği aktif çalışmalarını sürdürüyor. Türk Gazeteciler Federasyonu Başkanlar Konseyi Üyesi sıfatı ile Başkanlar Konseyi toplantısı için Kıbrıs’tayız…
KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ’NDE DEVRİ ALEM
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki gezimiz devam ediyor. 21 yıl sonra Ercan Havalimanı’na indikten sonra 1994 yılında merhum Rauf Denktaş’a takdim ettiğimiz Gebze Belediye Başkanı Ahmet Penbegüllü’nü imzasını taşıyan yazı ile gerçekleşen kardeş şehir projesinin bulunduğu Ercan Havalimanı’nı da kapsayan Değirmenlik bölgesinden geçip Lefkoşa üzerinden Girne’ye geldik.
Girne Türk Amerikan Üniversitesi’nin ev sahipliğinde Türkiye Gazeteciler Federasyonu’nun organizasyonu ile 60’dan fazla Gazeteciler Cemiyeti Başkanı ile KKTC’de ilk durağımız Başkent Lefkoşa’daki savaş müzesi oldu. 1960 ve 1970’li yıllarda Kıbrıs’ta gerçekten çok büyük vahşetler yaşandı. Fotoğraf ve belgeler dehşet verici. Adaya Türklerin çıkarma yaptığı Girne sahilleri, çıkarma anıtı, şehitlik, beşparmak dağları, şehitler abidesi gibi duruyor. Türk ve KKTC bayrakları bizlere çok şey söylüyor. Dağdaki büyük boy ışıklı bayrak ve Lefkoşa’daki özgürlük anıtı bize tarihin önemini anlatıyor.
CUMHURBAŞKANI MUSTAFA AKINCI İLE SÖYLEŞİ
KKTC’de ilk resmi ziyaretimizi KKTC Cumhurbaşkanı Mustafa Akıncı’ya yaptık. Önemli bir siyasetçi, uzun yıllar Lefkoşa Belediye Başkanlığı’ görevini yaptıktan sonra şimdide Cumhurbaşkanı olarak görev yapıyor. TGF heyetini kabul eden Akıncı çok önemli açıklamalarda bulundu. Kıbrıs Türk Gazeteciler Cemiyeti Başkanı Reşat beyin konuşmasından sonra Türkiye Gazeteciler Federasyonu Genel Başkanı Yılmaz Karaca konuştu. Karaca TGF hakkında bilgi verdi.
Cumhurbaşkanı Akıncı, KKTC’nin dünü, bugünü ve geleceğini açıklayan konuşmasından sonra bende belgeselci ve Devri Alem programı olarak söz alarak kendisine “Rum yönetimi ile yapılan görüşmelerin son durumunu bizzat sizden dinlemek istiyoruz” diyerek soru yönettim.
Cumhurbaşkanı Akıncı görüşmelerin altı maddelik temel üzerinde yürüdüğünü çok zor şartlar ve süreçten geçtiğini uzun uzun anlattı. Anlaşmanın mutlaka gerçekleşmesi gerektiğini her geçen gün anlaşmanın zor olduğunu. Rum kesimi ile anlaşma olduğu takdirde her iki tarafla birlikte Türkiye ile Yunanistan arasında hiç bir sorunun kalmayacağını açıkladı.
RUS DIŞİŞLERİ BAKANI LAVROV İLE GÖRÜŞME TALEBİ
Cumhurbaşkanı Akıncı’ya Rus Dış İşleri Bakanı Lavrun’un kendisi ile görüşme talebini sordum. Kendisi “Lavrov bizimle ara bölgede görüşmek istedi. Kabul etmedim. Bizim yerimiz ve makamımız belli. Biz Kıbrıs halkını temsil ediyoruz. Bizi kimse küçük göremez” şeklindeki sözüyle çok önemli mesaj verdi.
KKTC’de gezimiz ve belgesel çekimlerimiz sürüyor. 21 yıl sonra yeniden KKTC’de olmanın huzuru içinde Türkiye’nin birçok ilinden gelen gazeteci arkadaşlar ile hasret gideriyoruz. Devri Alem programı olarak tarihe not düşüp, zamana noterlik ederken bir yandan da TGF Başkanlar Konseyi görevimizi ifa ediyoruz.